Budowa zawiesi wężowych – podstawowe informacje

Zawiesia pasowe i wężowe są bardzo do siebie podobne, wizualnie oraz ze względu na funkcjonalność. Oba rozwiązania umożliwiają przenoszenie ładunków do 5 ton oraz są cenione ze względu na ochronę powierzchni przenoszonych elementów. Kolejną ich zaletą jest łatwość składowania, niska masa oraz relatywnie niższa cena zakupu.

Budowa zawiesi pasowych i wężowych

Zawiesia wężowe składają się z podwójnie zszytych pasów poliestrowych, które dodatkowo posiadają wzmacniające pętle. Natomiast Zawiesia wężowe wytwarzane są w postaci poliestrowych włókien, które zamyka się w ochronnym rękawie. Zawiesia wężowe posiadają budowę kołową (o obwodzie zamkniętym). Oba omawiane rozwiązania wytwarza się z poliestru (PES) oraz posiadają bardzo podobne właściwości. Długość robocza wynosi w obu przypadkach od 1 do 10 metrów, a maksymalna masa przenoszonych ładunków zawiera się w przedziale od 1 do 5 ton.

O czym mówią kolory zawiesi?

Dla bezpieczeństwa pracowników kluczowa jest informacja o dopuszczalnym obciążeniu roboczym. Byłoby oczywiście bardzo trudno nad tym zapanować: opisy czy metki na zawiesiach z pewnością szybko tracą czytelność w trakcie „wykonywania zadań”. Smar, pył jest wszechobecny. Dlatego szybko można się zorientować o DOR (maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu roboczym w układzie prostym) patrząc na kolor zawiesia. Fioletowe zawiesia pozwalają na przenoszenie ładunków do 1 tony. DOR rośnie o 1 tonę aż do 5 ton. I tak, kolejne zawiesie o DOR 2 tonowym produkowane jest w kolorze zielonym. Natomiast żółte zawiesia pozwalają na przenoszenie ładunków do 3 ton. Następnie wyróżniamy zawiesia szare na których w układzie prostym możemy zawiesić nawet 4 tony, a najmocniejsze zawiesia, 5 tonowe, rozpoznamy po kolorze czerwonym.

Na czym polega przewaga zawiesi wężowych nad pasowymi?

Wężowe zawiesia posiadają nieco gładszą powierzchnię, która zapewnia jeszcze lepszą ochronę przed uszkodzeniem powierzchni transportowanych elementów. Umożliwiają one także popularny transport „na zaciąg”, czyli zamocowanie zawiesia na elemencie poprzez obwiązanie pętlą. Jest to niezastąpione rozwiązanie, które umożliwia transport elementów nieposiadających uchwytów. Podnoszenie słupów, rur staje się szybkie i bezpieczne.