Jak się odchudzić z pomocą postu przerywanego?

IF, czyli Intermittent Fasting, jest stylem żywienia, który polega na stosowaniu krótkich okresów mini “głodówek”. W teorii nie musi być nim dieta niskokaloryczna, ale zwykle jednak łączy się go z obniżoną kalorycznością jadłospisu i stosuje po to, by właśnie szybciej (i do tego łatwiej) schudnąć.

Jak wygląda IF w praktyce?

Post przerywany, bo taką nazwę przyjmuje IF w polskim środowisku dietetycznym, może być stosowany na wiele sposobów. Ogólnie chodzi w nim o to, by każdego dnia trzymać się jedzenia w wyznaczonych godzinach, a w pozostałych godzinach nie spożywać żadnych pokarmów i nie przyjmować żadnych innych kalorii.

Przeważnie te posiłki są spożywane w przeciągu ośmiu godzin, co oznacza, że sam post musi potrwać szesnaście godzin. Śniadanie rozpoczyna się wtedy np. o dziesiątej, obiad spożywa się o czternastej, a kolację i zarazem ostatni posiłek przyjmuje się o osiemnastej. Te pory można oczywiście dopasować do swojego stylu życia.

Jakie posiłki powinno się jeść na IF?

Jeżeli celem diety ma być utrata wagi, posiłki muszą wyglądać mniej więcej tak, jak w przypadku każdej innej diety niskokalorycznej. Należy zadbać o to, by były one zdrowe, nasycające, odżywcze, a przy tym niskokaloryczne. Warto opierać je zawsze na produktach naturalnych i nieprzetworzonych, rezygnując z jedzenia słodyczy, fast-foodów, gotowych dań i różnych innych przekąsek.

Każda dieta niskokaloryczna to dania oparte na chudym nabiale i mięsie, rybach, zdrowych roślinnych tłuszczach, orzechach, owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Z tych jakże prostych produktów można tworzyć naprawdę wspaniałe dania. Zawsze warto też uzupełniać je przyprawami i świeżymi ziołami.

Dlaczego warto zastosować post przerywany?

W trakcie wyznaczonego postu organizm nie otrzymuje pożywienia, więc cały ten czas może przeznaczyć na pobieranie energii z tkanki tłuszczowej, która w efekcie tego procesu ulega spaleniu. Model żywienia IF sprzyja stosowaniu diety niskokalorycznej. Ciężko bowiem przejeść większą ilość kalorii w przeciągu ośmiu godzin.

Dodatkowym plusem będzie tu na pewno możliwość unormowania gospodarki insulinowej. Post IF na pewno sprawdzi się u osób, które mają problemy nie tylko z nadwagą, ale też i z insulinoopornością.